Avrupa Parlamentosu seçimlerine maalesef yeterince ilgi duyulmuyor. Ancak AP seçimleri Fransa’da yaşayan herkes için önem arz ediyor. Madde madde sıralanacak olursa: AB vatandaşları AP sayesinde kendilerini doğrudan ilgilendiren konularda politikaların yapılabilmesi için gündem oluşturtabiliyor, farklı inisiyatifler geliştirebiliyorlar. Vatandaşlar yine temsilcileri aracılığıyla bir konuda araştırma komisyonlarının oluşturulmasını sağlamaya katkıda bulunuyorlar.
Avrupa Birliği’nin önemli ülkelerinden Fransa’nın Avrupa Parlamentosu’nda (AP) 74 parlamenter ile temsil hakkı bulunuyor. Ancak Fransızların AP seçimlerine olan ilgilerinin oldukça az olması siyasetçileri endişelendiriyor. AB üyesi ülkelerin vatandaşları gibi Fransızların da beş yılda bir yapılan ve doğrudan halk tarafından seçilen organ olan AP seçimlerinde oy kullanabiliyorlar. 25 Mayıs 2014 tarihinde yapılacak olan seçimler öncesi siyasi partiler seçmenleri kazanmak için farklı konuları gündeme taşımaya şimdiden başladılar. Afişler asıldı, tanıtım programlarına ise start verildi.
Türkiye’den aşırı sağcı partiler dışında ciddi anlamda seçim malzemesi yapılmadığı ve bu seçimde Türk kökenli adayların az sayıda olması seçimlere olan ilgiyi düşürüyor.
Avrupa Parlamentosu’nun yapısı
AB’ye üye 27 devletin AP’de şu an 766 milletvekili bulunuyor. Temsilci sayısı seçimlerden sonra 751 olarak belirlendi. Hangi birlik üyesi devletin kaç milletvekili ile temsil edileceği üye devletlerin nüfus sayılarına göre tespit ediliyor. AP, AB’nin farklı ve özellikle hayati olarak nitelendirilen iç ve dış politik alanlarda ‘içte birlik’ ilkesinin kökleştirilmesi için özellikle önem arz ediyor. Çünkü parlamentoya üyeler mensup oldukları ülkelere göre değil, sahip oldukları siyasi görüşlere göre grup oluşturuyorlar. Asıl olan şu: Milletvekilleri ülkelerini değil, kendilerine oy veren tüm AB vatandaşlarının siyasi görüşlerini temsil ediyorlar. AP’de 7 siyasi parti grubu ile bağımsız üyeler yer alıyor.
Brüksel- Strasbourg- Lüksemburg üçgeni parlamentonun ‘kalbi’ olarak çalışıyor. 24 adet komitenin bulunduğu AP, AB Konseyi ile birlikte yasama yetkisini paylaşıyor. AB üyesi ülkeleri bağlaması amaçlanan hukuki düzenlemelerin kabul edilmesi ancak Avrupa Parlamentosu ve Avrupa Konseyi’nin onayı ile mümkün oluyor. Dış politikada ise pasif bir yapıya sahip AP’nin kararları bağlayıcılık taşımıyor. Diğer taraftan AB bütçesi konusunda ise AP ile Konseyin siyasi denetim yetkisi mevcut. Olağanüstü durumlarda üçte ikilik çoğunlukla komisyonu güvensizlik oyuyla istifaya zorlayabiliyor. Denetim yetkisi ise AP’nin elindeki en güçlü siyasi araç olarak karşımıza çıkıyor.
Avrupa Parlamentosu milletvekili seçimlerine maalesef yeterince ilgi duyulmuyor. Ancak AP seçimleri Avusturya’da yaşayan herkes için önem arz ediyor.
Madde madde sıralanacak olursa:
- AB vatandaşları AP sayesinde kendilerini doğrudan ilgilendiren konularda politikaların yapılabilmesi için gündem oluşturtabiliyor, farklı inisiyatifler geliştirtebiliyorlar.
- Vatandaşlar yine temsilcileri aracılığıyla bir konuda araştırma komisyonlarının oluşturulmasını sağlamaya katkıda bulunuyorlar.
- AP, AB ülke vatandaşlarının şikâyet dilekçelerini işleme koymakla kalmıyor, ilgili konuları takip ederek gündeme taşıyor ve izliyor.
- AP içinde görevi kötüye kullanma durumlarında vatandaş şikâyetleri doğrultusunda ombudsman atanması sağlanabiliyor.
- AP bugün şu fraksiyonlardan oluşuyor: Hıristiyan Birlik Partileri CDU/CSU’nun üye olduğu Avrupa Halk Partisi (EVP): milletvekili sayısı 275; Sosyal Demokrat Parti SPD’nin üye olduğu Sosyalist Demokratlar (SD): milletvekili sayısı 195; Hür Demokrat Parti FDP’nin içinde olduğu Liberal Demokratlar Birliği ALDE: 85; Yeşiller Grubu: 58 temsilci; Marksist ideolojiye sahip Sol Parti’nin üye olduğu Birleşik Avrupa Solu’nun ise 35 temsilcisi bulunuyor. Bazı ülkelerin milletvekili sayısı ise şöyle: Almanya 96, Fransa 74, İtalya 73, Birleşik Britanya (İngiltere) 73, Polonya 51, Hollanda 26, Belçika 21, Yunanistan 21, İsveç 20 ve Kıbrıs Rum Kesimi 6.
AB’Yİ YAKINDAN TANIYALIM
AVRUPA BİRLİĞİ KONSEYİ:
Birliğe üye devletlerin bakanlarından oluşur ve müzakere edilen gündemin içeriğine göre ilgili toplantılara dışişleri, maliye, vs. gibi bakanlar katılır. Ortak karar alma yöntemi gereğince Brüksel ve Lüksemburg’da düzenli periyotlarla toplanarak AB’yi ilgilendiren yasaları onaylar. Üyeler, dönüşümlü olarak yarım yıllık sürelerle Konsey Başkanlığı görevini üstlenirler. Üye devletlerin Birlik nezdindeki büyükelçilerinden oluşan Daimi Temsilciler Komitesi, Konsey’in çalışmaları için gerekli hazırlıkları gerçekleştirir.
AVRUPA KOMİSYONU:
AB ile yasama sürecini başlatan, Avrupa’nın ortak politikalarını yürüten, bütçeyi uygulamaya koyan ve anlaşmalara uyulmasını sağlayan bir kurumdur. AP tarafından 5 yıl süreyle seçilen komiserlerden oluşur. Seçilen üyeler, Parlamento’ya karşı sorumludurlar.
AVRUPA KONSEYİ:
Ülkelerin üye olduğu ve insan hakları, eğitim, kültür gibi alanlarda üye ülkeler tarafından kabul edilmek üzere Avrupa çapında kurultaylar organize eden hükümetler arası bir kuruluştur. Konsey, AP’ye üye ülkelerin içinde yer aldığı bir kurum olmasına rağmen AB’nin bir organı değildir.
AVRUPA SAYIŞTAYI:
Konsey tarafından AP’nin görüşü alındıktan sonra oybirliği ile atanan üyelerden oluşur. Sayıştay başkanı, üyeler tarafından kendi aralarından 3 yıllık süre için seçilir. Birliğin tüm gelir ve harcamalarının yasal yönetmeliklere uygun ve düzenli biçimde yapılıp yapılmadığını denetler. Çalışmalarını Lüksemburg’da sürdüren Sayıştay, AB fonlarının yönetimiyle ilgili görüş ve bulgularını AP ve Konsey’e sunar.
AVRUPA ZİRVESİ:
İlk kez 1974 tarihinde oluşturulan AB Zirvesi, devlet ve hükümet başkanları ile Komisyon başkanından oluşur. Dışişleri bakanları ile Komisyon tarafından seçilen bir üye yardımcı olarak atanır. Yılda iki kez toplanan zirve, gelecekte yapılması gereken çalışmaların ana hatlarını belirler.
BÖLGELER KOMİSYONU:
AB içindeki yerel ve bölgesel yönetimlerin, üye devletler tarafından atanan temsilcilerinden oluşur. Komite’nin çalışma merkezi Brüksel’dir. Konsey ve Komisyon, bölgesel çıkarların söz konusu olduğu eğitim, sağlık, gençlik, kültür, ekonomik ve toplumsal bütünleşme, ulaşım, enerji, telekomünikasyon gibi konularda Bölgeler Komitesi’ne danışmak zorundadır. İlgili komitenin çalışmaları, genel kurul toplantılarının yanı sıra komisyon ve alt komisyon tarafından yürütülür.
HÜKÜMETLER ARASI KONFERANS:
AB üyesi hükümetlerin, AB’nin genişleme sürecinde etkin olarak nasıl faaliyet göstereceğini ve anlaşmalarda AB kurumları ile ilgili değişiklikleri müzakere etmek için oluşturdukları bir forumdur.
OMBUDSMAN:
1992 yılındaki Maastricht Anlaşması sonucunda oluşturulan “AB vatandaşlığı” ile birlik üyesi ülkelerin vatandaşlarına tanınan haklardan biri de Ombudsman’a başvuru hakkıdır. Ombudsman, AB’nin Adalet Divanı ile Bidayet Mahkemesi dışında kalan kurum ve organların kötü yönetimleri hakkında vatandaşlar tarafından iletilen şikayetleri inceler. Ombudsman, Avrupa Parlamentosu seçimlerinden sonra AP tarafından seçilir.
YÖNERGE:
Yönerge, ulaşılacak amaç bakımından üye ülkeler üzerinde bağlayıcıdır. Ancak, bu amaca ulaşmak için yapılacak iç hukuk düzenlemeleri üye ülkelerin inisiyatifine bırakılmıştır.
YÖNETMELİK:
Yönetmelikler, AB çapında aynı hukuku koyarlar ve tüm ülkelerde geçerlidirler. Herhangi üye ülke, kabul edilirken karşı çıkmış olduğu veya ulusal çıkarlarına aykırı olduğu gerekçesiyle bir yönetmeliği kısmen veya tamamen değiştirme yetkisine sahip değildir.
http://ift.tt/1fTglSl
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder