13 Haziran 2014 Cuma

Her ibadetin bir vakti var

Her ibadetin bir vakti var


Eşref-i mahlûkat olarak yaratılan insan, dünya ve ahiret mutluluğuna kavuşması için ibadetle mükellef. Yüce Rabb’imiz (cc), bu ibadetleri belli vakitlere bağlı kılarak, hayatımızın bütününü disiplin altına almış. “Bir Müslüman yirmi dört saatini nasıl değerlendirmeli? Hangi aralıklarda nasıl ibadet etme(me)li?” gibi soruların cevabını merak edenler infografiğe göz atabilir…




İslâm dininde namaz, oruç, zekât ve hac gibi temel ibadetler belirli zaman aralıklarına tabi tutulmuş. Dinin direği sayılan namaz, her gün beş ayrı vakitte eda ediliyor. Vakitli olarak emredilen namaz, bir özre binaen kılınamazsa, ‘vaktin çıkması’ ile kazaya kalıyor. Bir de ‘kerahet vakitleri’ var. Yani, namaz kılmanın tahrimen mekruh veya haram olduğu vakitler. Keza oruca başlama (imsak) ve iftarın da gün içinde tespit edilmiş zamanları var.


İmsak (fecr-i sadık) vakti


Ufukta genişlemesine yayılan bir beyazlığın başlaması olarak kabul edilir. Ufukta uzunlamasına görülen yalancı imsaktan (fecr-i kâzib) sonra oluşur. İmsak vaktinin girmesiyle sabah namazının kılınma zamanı da gelmiştir. Sabah namazının vakti, güneş ufuktan doğmadan evvel, güneşin merkezi ufka 1 derece yaklaştığı anda biter ve ardından güneş doğmaya başlar. Hanefî mezhebine göre sabah namazını biraz geciktirerek, şafak aydınlığı yayılmaya başladıktan sonra kılmak müstehap. Şâfiî mezhebine göre ise fecr-i sâdıkla birlikte kılmak efdaldir.


Güneşin doğuş vakti


Güneşin üst ucunun ufukta belirmesiyle güneş doğmaya başlar. Akşam vaktinin simetriği gibidir. Bu andan sonra sabah namazı vakti çıkar ve kerahet vakti başlar. Kerahet vakti güneşin tamamen doğup bir mızrak boyu yükselmesine kadar, 45-50 dakika kadar devam eder.


İşrak vakti


Güneşin bir mızrak boyu yükselmesiyle karşımıza çıkıyor bu vakit. Ülkemiz için işrak vakti, 5 derece güneş dikey açı olarak kabul edilmiş. Bu ana kadar yani güneşin doğup iyice yükselmesi anında namaz kılmak mekruh. Bu andan sonra iki-sekiz rekât namaz (işrak namazı) kılınması sünnet. Güneş doğmaya başlamasından yaklaşık 45-50 dakika sonra eda edilir. Saati olmayan kimse, çenesini göğsüne yapıştırarak güneşe bakar. Şayet güneşi göremiyorsa kerahet vakti çıkmıştır.


İstiva vakti


Güneşin tam tepede bulunuşunu ifade eder. Bu konuda iki farklı görüş mevcut. Birinci görüşe göre istiva vakti, güneşin batıya meylettiği öğle vaktinin birkaç dakika öncesini kapsar. Yani namaz kılmanın mekruh olduğu toplam istiva süresi 5-10 dakikadır. İkinci görüşe göre ise imsak vaktinde başlayan ve akşam vaktinde sona eren şer-î günün ortasıdır..


Öğle (zuhr) vakti


Güneşin batıya meyletme anıdır. Günün ilk yarısında doğu tarafında bulunan güneş, tam tepeye çıktıktan sonra günün ikinci yarısında batı tarafına geçer. Güneşin tam tepede olduğu zeval vaktinde namaz kılmak yasaklandığından, öğle vaktinin girmesi için en azından güneşin meridyeni terk etme süresi kadar beklenmelidir.


İkindi (asr) vakti


Bir cismin gölgesinin ikindi gölgesi uzunluğuna ulaşmasıdır. İkindi gölgesi Şafiî, Malikî, Hanbelî mezhepleri ile İmam Ebû Yusuf ve İmam Muhammed’e göre bir cismin güneş öğlen vakti tepedeyken olan gölgesinin uzunluğuna kendi uzunluğunun eklenmesiyle bulunur. Buna ‘asr-ı evvel’ denilir. İmam Ebû Hanife’ye göre ise cismin zeval gölgesi uzunluğuna kendi uzunluğunun iki katının eklenmesiyle bulunur. Bu vakte ‘asr-ı sani’ denir.


İsfirar vakti


Güneş ışınlarının sararmaya başladığı andır. Güneşin tamamen batmasından yani akşam vaktinin girişinden yaklaşık 45 dakikalık bir zamanı kapsar. Bu andan itibaren namaz kılmak mekruhtur. Yalnızca o günün ikindi namazının farzı kılınamamışsa kazaya kalmaması için eda edilebilir.


Akşam (mağrib) vakti


Akşam namazının vakti, güneşin tamamen batmasıyla girer. Şafağın kaybolmasına kadar devam eder. Şafak, İmam-ı Âzam’a göre güneş battıktan sonra ufuktaki kızıllıktan sonra meydana gelen beyazlıktır. İmam Ebû Yusuf, İmam Muhammed ve diğer üç mezhebin imamlarına göre ise ufukta meydana gelen kızıllıktır.


Yatsı (işa) vakti


Bu vakit, güneşin batışından sonra ufukta kalan kızıllığın kaybolmasıyla karşımıza çıkar. Günbatımı kızıllığının oluşması nem, ısı gibi meteorolojik faktörlere bağlı olduğundan yatsı vaktinin tayini diğer vakitler gibi çok kesin değildir.



http://ift.tt/1p0Cfmg

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder