21 Kasım 2013 Perşembe

UNESCO : « Dershaneleri yasaklama girişimi başarısızlığa mahkum »

UNESCO : « Dershaneleri yasaklama girişimi başarısızlığa mahkum »


Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Teşkilatı (UNESCO) Karşılaştırmalı Eğitim Kürsüsü Başkanı Prof. Dr. Mark Bray, Türkiye’de dershaneleri kapatma girişimlerinin başarılı olamayacağını söyledi. Milli Eğitim Bakanlığı’nın dershaneleri yasaklamayı öngören taslak çalışmasını Zaman France'a değerlendiren Bray, devletin dershaneleri kapatmak yerine okullardaki eğitim kalitesini arttıracak adımlar atması gerektiğini söyledi. Ocak 2013’te UNESCO’ya bağlı Uluslararası Eğitim Planlama Enstitüsü’nün (IIEP) “Gölge Eğitim Sistemiyle Yüzleşmek” isimli tavsiye raporunu hazırlayan heyetin de başkanlığını yapan Bray, Kore, Kamboçya gibi ülkelerde askeri rejimlerin dershaneleri yasaklama girişimlerinin başarısızlıkla sonuçlandığını hatırlatıyor.




Dershaneler konusunda çok sayıda akademik çalışmaya imza atan Hong Kong Üniversitesi Öğretim Üyesi Bray, “Bu sektörü yasaklama kararı çok cesur ancak doğru bir yöntem değil. Şahsen yasaklamanın işe yaramadığı kanaatindeyim. Okul harici ek ders veren bu tür kurumları gereksiz kılmanın en iyi yolu okullardaki eğitimi iyileştirmektir. Çocukların ek ders alma ihtiyacı duymayacağı bir eğitim kalitesi yakalandığı zaman ek derse olan talep ortadan kalkacaktır.” sözleriyle değerlendirdi.


Bray, Türk Hükümetinin dershane türü kurumlar üzerinde baskı oluşturması sağlıklı sonuçlar doğurmayacığını iddia ederek, “Türk yetkililer, semptomlara müdahele etmek yerine sorunlara çözüm aramalıdır.” dedi. Türkiye'nin çok zor bir sınav sistemine sahip olduğunu hatırlatan Bray, “ Öncelikle, üniversite eğitimi almak için düzenlenen sınavların önemini azaltmak ve üniversiteye giriş için başka yöntemler bulmak gerekiyor.” ifadelerini kullandı.


Dershane sektörünün Türkiye gibi Mısır, Kore, Japonya gibi ülkelerde çok yaygın olduğunu belirten Bray, “Sektörün kontrolsüz büyüdüğü bu ülkelerde hükümetlerin yasal düzenlemeler yapması gerektiğine inanıyorum. Ancak, genel yasaklar getiren yasa çalışmaları başarısızlığa mahkum.” dedi. Yasaklama yoluna giden diğer ülkelerde başarı sağlanamadığını savunan Bray, “Güney Kore'de 50’li yıllarda askeri hükümet tüm dersaneleri kapattı. Bu yasakları uygulamak için de büyük çaba sarfetti. Ancak uygulamanın anayasaya aykırı olduğu ve bu tür yasakların hayata geçirilemeyeceği ortaya çıktı. Aksine, Güney Kore'de bu sektör yasaklama çabalarının ardından çok daha hızlı büyüdü. Bu kurumları yasaklamak basit bir şekilde ifade etmek gerekirse imkansızdır.” şeklinde konuştu.


Milli Eğitim Bakanlığı'nın özel dersaneler yerine ücretsiz ek ders veren halk kursları açma yönündeki girişimini de değerlendiren Bray, “Başarılı olacağını inamıyorum. Kore Hükümeti de, aynı saikle ek ders sektörüne girdi. Hatta, bugün bu sektördeki en başarılı kurumlardan bazıları devlete ait. Ancak, bunu yapmak yerine neden öğrenciler okul haricinde ek ders alma ihtiyacı hissediyor sorusuna cevap aramak lazım. Devletin görevi bu sektöre olan talebi azaltmaya çalışmaktır. Bunun en iyi yolu mevcut kamu okullarındaki eğitim kalitesini arttırmak.” ifadelerini kullandı.


Fransa ek derste Avrupa Şampiyonu

Türkiye’de tamamlayıcı bir rol oynayan dershaneler, Avrupa’da da benzer işlev görüyor. Binlerce şubesi olan bu kurumlar, okulda başarılı olamayan çocukları üniversiteli yapıyor. 5+4+4 eğitim sistemine sahip Fransa, dershanecilikte Avrupa Birliği’nin zirvesinde yer alan bir ülke. Fransa’da ek ders veren özel kurumların yıllık iş hacmi 2012 yılında 1,5 milyar Euro’ya ulaşmış durumda. Bu yılın ocak ayında Başbakanlığa bağlı Stratejik Araştırmalar Merkezi’nin açıkladığı rapora göre; öğrenciler her yıl özel dershanelerden 40 milyon saat eğitim alıyor. Üniversitelere giriş sınavı BAC başta olmak üzere birçok sınav için öğrenci velileri dershaneleri tercih ediyor.


Fransa’da çocuklara bire bir eğitim veren kurumların yanı sıra toplu eğitim verenler de bulunuyor. Saat başı ders ücretinin ortalama 36,5 Euro olduğu ülkede lider konumundaki Acadomia Eğitim Merkezleri piyasanın yüzde 12,5’ine hükmediyor. Fransa’da bir aile çocuklarının dershane eğitimi için yılda ortalama 1500 Euro para harcıyor. Fransa’da liselere geçiş için Brevet ve üniversitelere geçiş için BAC olmak üzere iki merkezi sınav bulunuyor.



http://www.zamanfransa.com/haber/tuerkiye/unesco-dershaneleri-yasaklama-girisimi-basarisizliga-mahkum.html

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder