Fransa Milli Takımı'nın Ukrayna'yı eleyerek Brezilya'da düzenlenecek olan 2014 Dünya Kupası'na katılmaya hak kazanması. Ekonomik krizin etkisinin sert hissedildiği Fransa'da, başta medya olmak üzere birçok sektör, bu sportif başarıyı ekonomik anlamda avantaja çevirmek istiyor.
Futbol, günümüzde artık sadece İngilizlerin icat ettiği bir spordan ibaret değil. Bugün dünya çapında 30 milyar euro büyüklüğünde bir endüstri haline gelmiş durumda. Futbol-ekonomi ilişkisi üzerine verilebilecek en yakın örneklerden birisi, Fransa Milli Takımı'nın Ukrayna'yı eleyerek Brezilya'da düzenlenecek olan 2014 Dünya Kupası'na katılmaya hak kazanması. Ekonomik krizin etkisinin sert hissedildiği Fransa'da, başta medya olmak üzere birçok sektör, bu sportif başarıyı ekonomik anlamda avantaja çevirmek istiyor.
Televizyon kanalları ve gazeteler
Fransız Milli Takımı'nın başarısından fayda sağlayacak sektörlerin başında medya geliyor. Televizyon kanalları, önümüzdeki haziran ayında oynanacak maçları ve maç özetlerini yayınlayarak gelirlerini artırmayı hedefliyor. Örneğin, Fransa ve Ukrayna arasında oynanan play-off karşılaşmasında, TF1, 13,5 milyon izleyiciyle 2013 yılının en büyük reytingini yakalamış oldu. Ertesi gün, TF1'in borsadaki hisseleri %5,22 oranında değer kazandı. Fransız kanal, Brezilya'da oynanacak maçların yayın haklarını 130 milyon euroya satın aldı. Uzmanlar, bu durumun TF1'in reklam fiyatlarında artışa neden olabileceği yorumunu yapıyor.
Görsel basın gibi yazılı basın da bu durumdan yararlanacak sektörlerin arasında yer alıyor. Fransız günlük spor gazetesi L'Equipe, Fransa'nın 1998 Dünya Kupası'nı kazanmasından sonra tarihinin en büyük günlük satışını yapmıştı. Günlük ortalama 380 000 bin tiraja sahip olan gazete, ertesi gün 1,6 milyon nüsha satarak bir rekora imza atmıştı. Aynı şekilde, 2000 Avrupa Şampiyonası'nda Fransa'nın İtalya'ya karşı galibiyetinin ertesi günü, gazete, tarihinin ikinci satış rekorunu kırmıştı.
Seyahat acenteleri ve tur operatörleri
Samba ve plajlarıyla ünlü Brezilya, şimdiden birçok fransızın hayallerini süslüyor. 2014 Dünya Kupası organizasyonunun futbolun anavatanı Brezilya'ya verilmesinin ardından, seyahat acenteleri ve tur operatörlerine olan talepte büyük bir artış gözlemleniyor. Ayrıca, Fransa'nın 2014 Dünya Kupası'na katılımının talebi daha da artırması bekleniyor. "Fransa-Ukrayna maçının bitiş düdüğünden sonra taleplerde büyük bir artış yaşadık." şeklinde konuşan PlanetVeo Ajansı yetkilisi Mélanie Le Livec, maç biletlerinin tamamına yakınının şimdiden tükendiğini ve bilet bulmanın artık neredeyse imkansız olduğunu belirtiyor.
Öte yandan, Fransız taraftarların takımlarına olan sevgisinin yüksek bir bedeli olacak gibi görünüyor. Uzmanlar, Dünya Kupası gibi bir organizasyonun özellikle uçak biletleri ve otel fiyatları üzerinde büyük bir etkisinin olacağının altını çiziyor. Şu andan itibaren ucuz uçak bileti bulmak çok zor ve Rio ve Sao Paulo'daki otellerin hemen hemen hepsi dolmuş durumda. Ayrıca, maç bilet fiyatları da oldukça yüksek. Bir biletin fiyatı 400 ila 1200 euro arasında değişiyor. Bir haftalık Brezilya seyahati için kişi başı en az 4000 euronun gözden çıkarılması gerekiyor.
Kafe ve restoranlar
1998 Dünya Kupası'ndan beri, fransızlarda bir gelenek oluşmuş durumda: Restoran veya kafelerde buluşup maçları birlikte izlemek ve kendi milli takımlarının galibiyetini kutlamak. Taraftarları cezbedebilmek için, kafe ve restoranlar fiyatlarda indirim yapmak veya maçları dev ekranlarda yayınlamak gibi yöntemler geliştiriyor.
Her ne kadar, milli maçlar esnasında milli coşku tavan yapsa bile, bunun ekonomiye yansıması çok yüksek seviyelerde değil. Paris'te bulunan bir kafede yıllardır maç yayını yapan bir işletmeci, insanların maçları izlemek için geldiklerini ve bunun da yıllık cirolarına yansıdığını belirtiyor. Ayrıca, 2014 Dünya Kupası'na özel olarak kafeyi tekrar dekore edeceğini ve çeşitli yarışmalar düzenleyeceğini söylüyor.
Televizyon satışları
1998 yılından bu yana Fransızlar dünya kupası maçlarını daha iyi şartlarda izleyebilmek için televizyonlarını yeniliyorlar. 2006 ve 2010 yıllarında da, aynı amaçla mağazalara akın etmişler. GFK Enstitüsü'nün yayınladığı istatistiğe göre televizyon satışları 2010 mayıs ayında %57'lik ve 2013 haziran ayında ise %33'lik artış göstermiş. Bu tarihler Dünya Kupası'nın başlamasından çok az öncesine denk geliyor.
2010'da bazı firmalar daha çok müşteri çekebilmek için promosyonlar düzenlemişlerdi. Örneğin, Carrefour, Fransa'nın yarı finale çıkması halinde televizyon fiyatının bir kısmını; finale çıkıp kazanması halinde ise tamamını iade etmeyi taahhüt etmişti. Saturn de aynı şekilde Fransa'nın Dünya Kupası'nı kazanması halinde ücretin tamamını geri ödemeyi teklif etmişti. Bunun doğal sonucu olarak 2010 yılında, LCD televizyon satışlarında büyük bir patlama görülmüştü. Ancak, bugün Fransa'da çoğu evde plazma televizyonlar mevcut. Dolayısıyla, bu sene televizyon satışlarında beklenen artış geçmiş senelere oranla aynı seviyede olmayabilir.
http://www.zamanfransa.com/haber/spor/2014-dunya-kupasi-fransa-da-kime-yarayacak.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder